چگونه انگیزه مطالعه رادربین دانش اموزان افزایش دهیم

سخت است که بخواهی مانند یک ماشین بدون وقفه درس بخوانی. بهتر است هر  45 -50 دقیقه یک‌بار به خود استراحت بدهی و به کاری که دوست داری بپردازی. نقاشی بکشی، به یک موسیقی گوش بدهی یا با خمیربازی، چیزی درست کنی تا ذهنت آزاد شود. 

همه‌ی ما برای درس خواندن به انگیزه نیاز داریم. مربیان و معلمان ما می‌توانند در جهت‌گیری به سمت اهداف به ما کنند؛ اما هیچ انگیزه‌ای بالاتر از کسب نتایج خوب نیست. اگر هم تا کنون نتایج خوبی از درس خواندن نگرفته‌ای، این نکات را برای دستیابی به آن‌ها به کار بگیر.

تا حالا شده وقتی که می‌خواهید درس بخوانید، مدت‌ها بی‌فایده فقط به کلمات خیره شوید؟ آیا درس خواندن برای‌تان کار خواب‌آوری شده است؟ آیا بیشتر اوقات احساس می‌کنید حوصله‌ی درس خواندن را ندارید؟ اگر این مشکلات را تجربه کرده‌اید، امیدواریم ادامه‌ی این مقاله انگیزه برای درس خواندن در شما را تقویت کند.

بخش اول: فضای مناسب درس خواندن را برای خود فراهم کنید

۱. مکانی آرام پیدا کنید که تمرکز شما را بر هم نزند

این مکان می‌تواند کتابخانه، کافه یا اتاقی در خانه‌تان باشد. عامل ضروری این است که این مکان‌ها از سروصدا و عوامل برهم زننده‌ی تمرکز خالی باشند. جاهایی که احتمال دارد دوستان‌تان بیایند را انتخاب نکنید.

۲. وسایل درس خواندن را آماده کنید

حتما وسایلی که برای درس خواندن نیاز دارید، آماده کنید. این وسایل می‌تواند شامل کاغذ، خودکار، مداد، ماژیک شبرنگ و… باشد. بستگی به خودتان دارد که برای درس خواندن به چه ابزاری نیاز دارید. اگر ابزار موردنیازتان را قبل از شروع آماده نکنید، باید حین درس خواندن این کار را انجام دهید و تمرکزتان برهم می‌خورد.

۳. مقداری آب و تنقلات کنار خود بگذارید

وقتی که بدن انسان سیراب باشد، کارایی‌اش افزایش می‌یابد. بنابراین مقداری آب در کنار خود داشته باشید. در بین درس خواندن گاهی آب مصرف کنید تا آب بدن‌تان تأمین شود. همچنین مقداری تنقلات سالم مانند آجیل و میوه هم کنار خود بگذارید. این‌گونه انرژی از دست رفته‌ی خود را جبران کنید.

برای تأمین انرژی از فست‌فود و شیرینی استفاده نکنید. خوراکی‌هایی مانند پیتزا، همبرگر، کیک و شیرینی را مصرف نکنید. این مواد انرژی شما را برای مدت کمی بالا نگه می‌دارند و کم‌کم باعث احساس خواب‌آلودگی در شما می‌شوند.

بخش دوم: عوامل حواس‌پرتی را از بین ببرید

۱. لباس راحت بپوشید

لباس راحت و مناسب بپوشید. سعی کنید لباس‌تان چیزی نداشته باشد که حواس‌تان را پرت کند. عوامل بسیار کوچک هم می‌تواند تمرکزتان را برهم بزند. مثلا اگر شلوارتان گشاد باشد و دائماً بخواهید آن را بالا بکشید.

اگر موهای بلندی دارید، موهای خود را ببندید تا جلوی چشمتان نیاید.

۲. تلفن همراه خود را روی حالت سکوت بگذارید

زمان درس خواندن، زمان مناسبی برای صحبت کردن با دوست و فامیل نیست. اگر ممکن است فرد خاصی نگران‌تان شود، از قبل به او بگویید که در این زمان مشغول درس خواندن خواهید بود و صدای گوشی را نمی‌شنوید. بنابراین هنگام درس خواندن گوشی خود را بر روی حالت سکوت بگذارید و آن را دور از دسترس خود قرار دهید. اگر تلفن همراه کنارتان باشد احتمال دارد مرتب آن را چک کنید.

۳. اگر به کامپیوتر خود برای درس خواندن نیازی ندارید، آن را خاموش کنید

اگر به کامپیوترتان برای درس خواندن نیاز ندارید، آن را خاموش کنید. روشن بودن کامپیوتر شاید شما را وسوسه کند که در سایت‌های ورزشی بچرخید یا اخبار بازیگران محبوب خود را دنبال کنید. در نهایت به خودتان می‌آیید و می‌بینید زمان زیادی را پشت کامپیوتر تلف کرده‌اید.

اگر برای تحقیق درسی باید وب‌سایت خاصی را مطالعه کنید، می‌توانید از آن صفحه پرینت تهیه کنید. این‌گونه حین مطالعه، وسوسه نمی‌شوید زبانه‌ی دیگری در مرورگرتان باز کنید و سری به شبکه‌های اجتماعی بزنید.

اگر می‌خواهید مطلب خاصی را در نرم‌افزار ورد تایپ کنید، می‌توانید اینترنت خود را به‌طور موقت قطع کنید.

بخش سوم: اهداف‌ درسی خود را تعیین کنید

۱. اهداف واقعی برای درس خواندن خود مشخص کنید

به‌جای اهداف کلی و مبهم، اهداف مشخص و دست‌یافتنی برای خود تعیین کنید. مثلا به‌جای اینکه بگویید «باید ریاضی خود را قوی کنم» هدف مشخصی در خواندن ریاضی تعریف کنید. مثلا بگویید می‌خواهم رسم نمودار تابع درجه‌ی دوم را یاد بگیرم. با این روش در پایان زمان مطالعه دقیقا می‌دانید چه بخشی را مطالعه کرده‌اید و چه دستاوردی داشته‌اید.

۲. وقتی به هدفی رسیدید، به خود جایزه بدهید

وقتی که به هدف معینی رسیدید، به خود جایزه بدهید. اگر هدفی که به آن رسیدید هدف نهایی نبود و باید باز به درس‌ خواندتان ادامه دهید، می‌توانید کمی راه بروید، چیزی بخورید یا به آهنگ دلخواه‌تان گوش بدهید. اگر با رسیدن به هدف‌تان درس خواندن‌تان هم تمام می‌شود، آزادید هر کاری که دوست دارید انجام دهید. می‌توانید بازی کنید، با دوستان‌تان صحبت کنید یا فیلم ببینید.

اگر تصمیم دارید با استراحتی کوتاه به خود پاداش بدهید، فراموش نکنید که هنوز درس شما باقی مانده است. پس از سپری شدن زمان مشخص به درس خود ادامه دهید. به صدای توی سرتان گوش ندهید که از شما می‌خواهد بیشتر استراحت کنید.

بخش چهارم: خودتان را آماده کنید

۱. یک برنامه‌ی درسی برای خودتان درست کنید

به‌جای اینکه به‌طور مبهم بگویید «باید این هفته درس بخوانم» به‌طور مشخص برای خود برنامه‌ریزی کنید. برنامه‌ریزی می‌تواند تا حد زیادی مشکل ضعف اراده‌ی شما را برطرف کند.

۲. درس خود را به تعویق نیندازید

درس‌ها را برای دقیقه‌ی آخر نگذارید تا مجبور شوید در یک شب ۱۰۰ صفحه برای امتحان بخوانید. مثلا اگر سه‌شنبه امتحان دارید، کم‌کم از چند روز قبل درس خود را بخوانید. با این روش نگرانی شما برای امتحان هم کاهش خواهد یافت.

بخش پنجم: حالا شروع به درس خواندن کنید

بعضی اوقات شروع، سخت‌ترین بخش کار است. اگر اهداف درسی که برای خود تعیین کرده‌اید به نظر ترسناک می‌آید، اهداف خود را کوچکتر کنید. مثلا برنامه‌ریزی کنید نصف فصل را امروز و نصف فصل را فردا بخوانید. یادتان باشد حتی کمی درس خواندن بهتر از چیزی نخواندن و جمع‌شدن مطالب است.

نکاتی که می‌تواند به شما کمک کند

مرتب و منظم باشید. میز تحریر خود را تمیز و مرتب نگه دارید. کیف خود را از کاغذهایی که به آن نیاز ندارید، خالی کنید. کاغذهای مربوط به هر درس را مرتب دسته‌بندی کنید. این‌گونه زمانی که به آنها نیاز داشتید، به مشکل بر نمی‌خورید.

 

اگر فرد خیال‌پردازی هستید، در زمان درس از فکر کردن به هر چیزی غیر از درس خودداری کنید. به این فکر کنید که اگر امروز درس خود را نخوانید، در آینده با افزایش مطالب کار برای‌تان سخت خواهد شد.

حتما در طول کلاس مطالب مهم را یادداشت کنید. این مطالب برای انجام تکالیف، پروژه‌ها و امتحانات مفید خواهند بود. اگر هم سرعت نوشتن شما پایین است و از معلم عقب می‌افتید، به‌صورت چرک‌نویس یادداشت کرده و بعدها مطالب را پاک‌نویس کنید.

اگر نیاز به کمک دارید، از معلم خود کمک بخواهید. از سؤال کردن نترسید. معلمان حقوق می‌گیرند تا به سؤالات شما جواب بدهند. این علاقه‌ی شما باعث افزایش انگیزه‌ی معلمان برای بالا بردن سطح کلاس‌شان می‌شود. نگران نباشید که دوستان‌تان راجع به شما چه فکری می‌کنند. بهتر است به‌جای تظاهر به یادگیری، مطالب را واقعا یاد بگیرید.

خواب کافی برای یادگیری مطالب ضروری است. خواب کمک می‌کند تا مغز اطلاعات را ذخیره نماید. به این منظور باید هر شب حداقل ۸ ساعت بخوابید.

به خودتان بگویید که وقتی به اهدافم رسیدم، می‌توانم با خیال راحت به تفریح بپردازم. اراده‌ای قوی داشته باشید و اجازه ندهید حواس‌تان پرت شود. اگر سروصدا شما را اذیت می‌کند، پنبه‌ای در گوش‌تان بگذارید. اگر کسی باعث حواس‌پرتی شما می‌شود، روی خود را از او برگردانید.

هرگز حین درس خواندن از تلفن همراه استفاده نکنید. آن را خاموش کنید یا در حالت سکوت قرار بدهید. سپس آن را در کمد یا جایی بگذارید که نتوانید ببینید. حتی می‌توانید آن را به والدین خود بدهید و از آنها بخواهید تا وقتی که درس تمام نشده، آن را به شما پس ندهند.

درس را به تعویق نیندازید. یادتان باشد اگر امروز وقت خود را به درس اختصاص بدهید، در آینده وقت بیشتر و خیالی آسوده‌تر خواهید داشت.

به نتایج بلندمدت درس خواندن فکر کنید. اگر بخواهید دکتر، مهندس یا… شوید. باید درس بخوانید تا بتوانید در آینده شغل دلخواه خود را به دست آورید.

به دوستان باهوش خود نگاه کنید. از آنها یاد بگیرید. مانند آنها درس بخوانید و در کلاس حضور پیدا کنید. ولی در این کار افراط نکنید.

اگر به راحتی با چیزهای اطراف حواس‌تان پرت می‌شود، روی‌ خود را به‌سمت دیوار بکنید و درس بخوانید.

اگر درس خواندن همراه دوستان باعث می‌شود بهتر درس بخوانید، همین کار را انجام دهید. اگر دوست‌تان همکلاس شما نیز باشد، بهتر می‌توانید با هم درس بخوانید. فقط مراقب باشید که حواس‌تان پرت نشود و زیاد صحبت نکنید. چون الان زمانِ درس خواندن شماست.

در حین درس خواندن به موسیقی گوش ندهید. این کار تمرکزتان را از بین می‌برد. البته بعضی افراد با گوش دادن به موسیقی بهتر درس می‌خوانند. در این صورت گوش دادن به موسیقی مانعی ندارد.

اگر احساس کردید برای درسی نیاز به معلم خصوصی دارید، این را به والدین خود اعلام کنید. اگر هزینه‌ها برای‌تان زیاد بود، می‌توانید از افراد فامیل که در آن درس تسلط دارند کمک بخواهید.

به صفحات باقی‌مانده نگاه نکنید. شاید این کار باعث دلسردی شما شود.

فهرستی از کارهایی که با اتمام درس می‌توانید انجام بدهید، تهیه کنید. این کار می‌تواند باعث افزایش انگیزه‌تان شود.

به خودتان یادآوری کنید که اگر بهتر درس بخوانید، شانس بیشتری برای قبولی در دانشگاه خوب خواهید داشت. در نهایت می‌توانید شغل بهتری به دست بیاورید و روزی فرد ثروتمندی شوید.

می‌توانید در زمان استراحت پنجره‌ی اتاق را باز کنید. از هوای تازه استفاده کنید تا با انرژی و طراوت به درس خود ادامه دهید.

به کارهایی که ترجیح می‌دهید به جای درس خواندن انجام بدهید، زیاد فکر نکنید. شاید تسلیم این افکار بشوید و درس را کنار بگذارید.

در زمان درس بسته به برنامه‌‌ی خود در هر ساعت، ۱۰ تا ۱۵ دقیقه استراحت کنید. بی‌وقفه و بدون استراحت درس نخوانید.

هر رفتاری که انسان انجام می دهد، ناشی از تعامل سه عنصر هدف، انگیزه و نیاز است. چرا وقتی ما تشنه می شویم، سراسیمه به هر طرفی می رویم، تا آب به دست آوریم و رفع عطش کنیم؟ زیرا نیاز به آب داریم و کمبود آب در بدن ما، موجب انگیختگی فیزیولوژیکی ما می شود و ایجاد انگیزه می کند و در نتیجه، برای رسیدن به هدف، یعنی آب، همة سعی و تلاش خود را به کار می گیریم. اگر شما می خواهید انگیزة مطالعه کردن بیشتری پیدا کنید، در مرحلة اول باید هدف خود را مشخص کنید. وقتی مشخص شد که شما چه هدفی دارید، طبعا برای رسیدن به آن هدف، احساس می کنید که نیازمند چیزهایی هستید که از طریق مطالعه و درس خواندن به دست می آیند و در نتیجه، برای دست یابی به آن چیزها، برنامه ریزی می کنید؛ سپس بر اساس آن برنامه، عمل می کنید.

بدون تردید، شما به خاطر هدفی در کنکور سراسری شرکت کردید؛ تا به دانشگاه راه پیدا کنید. حال که وارد دانشگاه شدید، باید توجه داشته باشید که هدف شما چه بود؛ زیرا بعضی از دانشجویان، یا هدف نهایی خود را گم می کنند و یا اهداف واسطه ای را به عنوان هدف نهایی، تلقی می کنند که در هر دو صورت، دچار نوعی سردرگمی می شوند و انگیزه ای برای مطالعه ندارند؛ حال آن که وارد دانشگاه شدن، در واقع، آغاز راه است و برای طی کردن این راه، باید شبانه روز تلاش کرد و از همة امکانات، بهره جست؛ تا به هدف رسید. موفقیت در تحصیل، برآیند عوامل زیر است:

1. میزان تلاش و کوشش، به گونه ای که بر اساس برنامه ای منظم صورت گیرد و نتیجة چنین تلاشی، باید متناسب با میزان صرف وقت باشد. به طور مسلم کوشش های منظم و پیگیر برای تسلط بر موضوع درس، نقش مؤثری ایفا می کنند.

2. انگیزه و علاقه که عاملی درونی است و به روشن شدن هدف درس، بستگی و ارتباط مستقیم دارد.

3. تجربیات قبلی که مفهوم دقیق آن، برخورداری از پیش مطالعه در زمینة درس جدید می باشد.

4. تمرکز و دقت، به گونه ای که ذهن با تمام توانایی و قدرت جذب اطلاعات علمی، در حوزه درس مورد نظر، فعال باشد.

5. برقراری ارتباط منطقی و معنادار بین بخش های مختلف درس مورد نظر، به گونه ای که «اصل پیوستگی» به عنوان یکی از اصول مهم یادگیری، حفظ شود. اگر مطالب درسی را به صورتی مرتبط با یکدیگر در نظر بگیرد و تأثیر حذف یا اضافة مطلبی را در آنها بررسی کنید، یادگیری پایدار و پابرجایی را احراز کرده اید.

6. بهره گیری از تلقین مثبت؛ اگر تحت تأثیر افکار منفی قرار می گیرید و در مقطعی از دوران تحصیل، تصور می کنید که فردی ناموفق و بیهوده هستید، عملاً رفتار و کردار شما متأثر از چنین وضعی خواهد شد و نتیجة مطلوبی به بار نخواهد آمد؛ امّا با تلقین جنبه های مثبت و سازنده، به افکار امیدبخش و متعالی دست خواهید یافت و تداوم چنین افکار و حالاتی، در نتیجة کارتان، چشمگیر خواهد بود.

7. توکل به خدای متعال را در هیچ لحظه ای از دست ندهید؛ بلکه در مواقع حساس و دشواری که برایتان پیش می آید، بیشتر از همیشه، به نیروی ایمان به خدا، تکیه کنید و او را در همه حال، ناظر بر خود و پشتیبان واقعی تان بدانید که در چنین صورتی، به یاری حق، موفقیت در انتظار شما خواهد بود.

8. راهکار اساسی در تحصیل موفق، کسب انگیزه و تقویت نشاط و شادابی درسی است. بنابراین برای افزایش سطح انگیزه، راهکارهای زیر را عملی سازید:

الف) فهرستی از توانمندی های خود تهیه کرده، روزی دو یا سه بار با صدای بلند آن را بخوانید؛ مثلا بگویید: من شخص با استعدادی هستم و من... هستم.

ب) فهرستی از فواید مادی, معنوی و موقعیتی درس خواندن و کسب موفقیت تحصیلی خود را تهیه کرده، آن را هر روز مرور کنید و هر روز نیم ساعت بر روی یکی از آن فایده ها، فکر کنید و 10 سطر دربارة آن بنویسید و این عمل را برای

همه فایده ها انجام دهید و بعد هر کدام را که برای شما خوشایندتر بود، گاهی اوقات مطالعه کرده، به آن بیفزایید.

ج) فهرستی از پیامدهای منفی درس نخواندن, مانند اخراج از دانشگاه، مشروط شدن و... را تهیه و با تأمل در مورد آنها، این پیامدهای منفی را برای خود، جدی, بزرگ و معضل آفرین معرفی کنید.

9. یکی دیگر از عوامل، شیوة درس خواندن است؛ پس خوب است در روش تحصیل خود تجدید نظر کنید و با مطالعة بیشتر، به یک شیوة علمی و کارآمد برسید. در این باره، توجه شما را به چند توصیة مهم دربارة شیوة تحصیل جلب می کنیم:

الف) سعی کنید برای حفظ و جلب انگیزة لازم, به اتفاق یکی از دوستان خود مطالعه کنید و یا با او مباحثه کنید.

ب) دانشجوی گرامی! شکل درس خواندن، بر اساس مادة درسی, مقطع تحصیلی, زمان و فرصت تحصیلی و توانمندی های فراگیر و موقعیت فراگیر، تفاوت می کند.

بی تردید، شکل تحصیل در دبستان با شکل تحصیل در دانشگاه، یکسان نیست و شما نمی توانید همان گونه که در دبیرستان درس می خواندید، در دانشگاه نیز به همان شیوه موفق باشید و یا شکل ارائة درس ریاضی و یاد گرفتن آن با درس فارسی، متفاوت است و بر همین اساس، در درس های دانشگاه، بیشتر حجم کار بر دوش فراگیر است و استاد تنها به ارائة مطالبی که دانشجو با تلاش فردی به آنها نمی رسد، می پردازد. از این رو، دانشجو باید به گونه ای به درس توجه کند که مطالب سهل را خود فراگیر بگیرد و مطالب دشوار را به کمک استاد بیاموزد. از این رو، توصیه می شود به امور زیر توجه کنید: 1. قبل از شرکت در کلاس درس، پیش مطالعه (مطالعه قبلی) داشته باشید.

2. با بر شمردن ثمرات و فواید درس و مجموعه درس ها و اجرای دقیق موارد قبلی، سطح انگیزة خود را افزایش دهید.

3. به هنگام پیش مطالعه، برخی نکات مهم درس را یادداشت کنید.

4. رأس ساعت مقرر، در کلاس درس حاضر شوید و بدانید که تأخیر و غیبت (هر چند مجاز)، آفت تحصیل مفید است.

5. در کلاس درس، به سخنان استاد و ارائة او به صورت دقیق گوش دهید و با تمرین، میزان تمرکز حواس خود را بالا ببرید و برای این کار، از 5 دقیقه شروع و لحظه به لحظه، آن را زیادتر کنید.

6. مطالب دشوار درس را یادداشت کنید.

7. اگر بین مطالبی که در پیش مطالعه یاد گرفتید و آن چه استاد می گوید، ناسازگاری وجود داشت، سؤال کنید و هر جا که ابهام داشتید، سؤال کنید.

8. از استاد درخواست کنید که کتاب های دیگری را غیر از متن درسی، به شما معرفی کند. این کتاب ها باید یکی در سطح برتر از متن درسی و یکی در سطحی پایین تر از متن درسی باشد؛ تا اگر مطلب را متوجه نشدید، به کتاب ساده تر مراجعه کنید و اگر مطالب درس را متوجه شدید، برای گسترش و تعمیق آموخته ها، به مطالعة آن بپردازید.

9. بعد از فرا گرفتن درس، مدتی بر روی آن و مطالب آموخته شدة قبلی، فکر کنید؛ یعنی فضایی مناسب و آرام برگزیده و حدود 30 تا 60 دقیقه به میزان ضرورت بر روی مطلب آموخته شده بیندیشید.

10. بعد از یادگیری و تفکر، مطالب را به زبان خود در دفتر اصلی درس یادداشت کنید. اگر به صورت مستمر و منظم، تمام مطالب را این گونه بررسی و یادداشت کنید، در پایان ترم، جزوة شما خود یک کتاب مفید خواهد بود. همچنین به نکات زیر در مورد شیوة مطالعه دقت کنید:

1. از مطالعة شتاب زده پرهیز کنید.

2. کتاب یا بخش مورد نظر از کتاب را به قسمت های کوچک تر تقسیم کنید و هر قسمتی را مطالعه کرده، بفهمید و بعد به سراغ قسمت بعدی بروید.

3. فضا و مکان مطالعه را برای خود مکانی جذاب و نشاط آفرین بسازید، حتی با تغییر محیط و به کارگیری وسایل نشاط آور.

4. نور کافی, حرارت متناسب, وضعیت نشستن و فضای مناسب برای درس و نیز به کارگیری ابزار کمک آموزشی خوب، در تحصیل و مطالعه بسیار مؤثر می باشند.

5. ورزش صبحگاهی را فراموش نکنید و در روز، سه تا چهار نوبت و در هر نوبت، 5 تا 6 بار، تنفس عمیق را فراموش نکنید.

6. متن درسی و مورد مطالعه را هماهنگ و هم سطح با فهم خود برگزینید.

7. خود را به رعایت نظم در مطالعه عادت دهید؛ مانند شروع در ساعت معین و پایان در ساعت معین. همچنین مطالعه را قطع نکنید و از انحراف فکر و حواس پرهیز کنید.

چند تذکر:

1. تحول جدید و ترک سابقه و روش قبلی به سرعت و سهولت انجام نمی پذیرد؛ از این رو، صبر و حوصله و مقاومت، شرط موفقیت است.

2. نظارت بر اجرا و این که برنامة درسی خود را به دست خودتان ارزیابی کنید، لازمة پیشرفت است؛ زیرا نواقص را مرتفع و برنامه را پیش می برد. بنابراین، عملکرد تحصیلی خود را ارزیابی و نقاط ضعف آن را مرتفع سازید.

3. هرگاه در اجرای برنامة تحصیلی خود موفقیت داشتید، خود را تشویق کنید و پشتکار خود را افزایش دهید.

4. برای هر روز (هر 24 ساعت) خود برنامه داشته باشید و بر اساس آن حرکت کنید و شب، میزان هماهنگی خود را با برنامه، ارزیابی کنید.

نظم و برنامه ریزی در زندگی، برای استفادة مناسب از فرصت ها و رسیدن به اهداف است. برای منظم شدن، بایستی اهداف را در دو گروه بلندمدت و کوتاه مدت، تنظیم کرد؛ سپس برنامه ای زمان بندی شده برای وصول به آن طراحی و اجرا کرد. بدون تعیین اهداف، برنامه ریزی، غیرممکن و بدون برنامه ریزی، نظم نامیسر است.

اشخاص منظم، حتی برای کوچک ترین کارهای زندگی خود دارای برنامه هستند؛ مانند چگونه خوابیدن، چگونه لباس پوشیدن، چگونه نماز خواندن، چگونه ناخن گرفتن و چگونه موها را شانه کردن.

موفقیت در هر کاری، مرهون سه امر است؛ شناخت هدف، برنامه ریزی، همت و تلاش. با توکل بر خداوند و اجرای این سه رکن، به یقین، به هدف خواهید رسید.

اکنون شما باید امور زیر را رعایت کنید:

1. عزم و همت خود را محکم کنید.

2. با مشورت با افراد خبره نحوه درس خواندن خود را اصلاح کنید و برای اوقات شبانه روز خود برنامه ریزی کنید. ساعات ابتدایی صبح را نخوابید و سعی کنید در آن ساعات، درس بخوانید و برای خود هم مباحثه انتخاب کنید و تمامی درس ها را بدون استثنا، با او بحث و گفت وگو کنید.

3. برای پای بند بودن و عمل کردن به برنامه های طراحی شدة خود، از یک برنامة تنبیه و پاداش کمک بگیرید و در پایان هر روز یا هر هفته، به میزان موفقیت ها و عملی کردن برنامه های طراحی شده، خود را تشویق کنید و به میزان تنبلی ها و عمل نکردن به آن برنامه، خود را تنبیه کنید.

انگیزه در همه موارد می تواند باعث پیشرفت و رشد فرد شود. این انگیزه می تواند در زمینه های ورزشی باشد و یا در زمینه شغلی و حتی در زمینه درس. درس خواندن به خودی خود برای دانش آموزان  می تواند بی حوصلگی را به همراه داشته باشد چه برسد به درس خواندن های امروزی و این دوره ی کنکور که واسه همه به هرحال یکمی سخت هستش..

اگر می خواهید پیشرفت چشمگیری داشته و در دروس و امتحانات خود موفق باشید، برای درس خواندن انگیزه پیدا کنید. برای خودتان انگیزه بتراشید. طبق آماری که در دانشگاه های ایران گرفته شده است، دانشجویانی که در اوایل ترم با تهدید های استاد و همچنین با رقابت علمی دانشجویان مواجه می شدند، در انتهای ترم نتیجه خوبی گرفته و نمره خوبی را کسب می کنند. پس بنابراین برای کسب موفقیت در درس هایتان برای خودتان انگیزه لازم را فراهم کنید. واسه کنکور هم اگه بخوان آمار بگیرین که ۱۰۰% این مورد تایید میشه.

حال چگونه این انگیزه برای درس خواندن را فراهم کنیم؟!

برای ایجاد این انگیزه می توان به هدف هایی که داریم فکر کنیم. اینکه اگر در دروس خود موفق شویم می توانیم برای خود زندگی بهتری را رقم زده و به جاهای بزرگتری برسیم. درواقع برای خودمان شرط بگذاریم که اگر درس بخوانیم به آن چیزی که علاقه داریم میرسیم. سال کنکور کسی رو میشناسم که هر روز صبح که بیدار میشد فریاد میزد من امسال دانشجو پزشکی میشم و دانشجو پزشکی هم شد ! انگیزه و انگیزه و انگیزه … روی دیوار اتاقتون روی یه کاغذ بنویسین من ، آقا یا خانوم x ، امسال در فلان رشته و فلان دانشگاه قبول میشم و هیچ کی و هیچی هم جلودارم نیست!

افزایش انگیزه، ۴۰ نکته در باب افزایش انگیزه دانش آموزان

انگیزه، حالات درونی فرد است که موجب تداوم رفتارش تا رسیدن به هدف می شود. انگیزه ارتباط مستقیم و مثبت با پیشرفت تحصیلی دارد. با ما همراه شوید تا تکنیک هایی در رابطه با افزایش انگیزه را فراگیرید.

به همین علت علاوه بر آنکه انگیزه وسیله ای برای پیشرفت تحصیلی در نظر گرفته می شود، گاهی از آن به عنوان هدف نیز نام برده می شود، زیرا با افزایش انگیزه، پیشرفت تحصیلی نیز پدید می آید.

از آنجا که هوش و استعداد تحصیلی به عنوان دو عامل اساسی در پیشرفت تحصیلی، کمتر تحت تأثیر معلم یا مربی واقع می شود، سعی بر آن است که با افزایش انگیزه دانش آموزان حداکثر بهره وری از هوش صورت گیرد. زیرا در حالت مساوی برابری هوش و استعداد تحصیلی افراد، مشاهده شده است که پیشرفت تحصیلی افراد با انگیزه چشمگیرتر بوده است. با وجود آنکه معلمان در تغییر هوش و استعداد تحصیلی نقش چندانی ندارند، ولی می توانند در بالا بردن انگیزه دانش آموزان مفید واقع شوند. انگیزه به دو نوع درونی و بیرونی قابل تقسیم است.

از انگیزه بیرونی می توان به تقویت کننده هایی چون پول، تائید، محبت، احترام، نمره و از تقویت کننده های درونی می توان به رضایت خاطر و احساس خوب از یادگیری اشاره کرد. آنچه که بیشتر موجب رفتار خود جوش می شود، انگیزه درونی است. هدف عمده فعالیت های پرورشی معلم یا مربی این است که دانش آموز به تدریج از انگیزه های بیرونی به سمت انگیزه های درونی هدایت شود. تفاوت اساسی افراد دارای انگیزه درونی با افراد دارای انگیزه بیرونی این است که افراد با انگیزه درونی احساس کفایت بیشتری در خود دارند و کمتر به دیگران اجازه می دهند که محرک رفتارشان شوند.

این گروه از دانش آموزان، خود تعیین کننده رفتارها هستند و به خاطر کفایتی که در خود احساس می کنند، باور دارند که می توانند با رفتارشان بر محیط خود تأثیر بگذارند. این گروه از دانش آموزان با انگیزه درون گرا، تصورشان این است که موفقیت و عدم موفقیت در تحصیل به خاطر نحوه رفتار صحیح یا غلط خودشان است.

اما برخلاف آنها، دانش آموزان باانگیزه برون گرا، احساس بی کفایتی یا کفایت کمم داشته و همواره تصور می کنند که موفقیت آنها تحت تأثیر عوامل محیطی نظیر: معلم و سوالات سخت است. این گروه از دانش آموزان حتی اگر درس بخوانند، باز هم موفقیت چندانی نخواهند داشت. چرا که اندک تلاش آنها به خاطر همان انگیزه های بیرونی، همچون فرار از تنبیه یا کسب خواست معلم است. اینان در صورت کسب موفقیت اندک هم آن را به شانس.و تصادف نسبت می دهند و نه به تلاش و استعداد خود. این دانش آموزان حتی اگر نیم نگاهی به موفقیت داشته باشند، آنقدر آن را صعب الوصول می دانند که دست به عمل نمی زنند، در نتیجه هرگز طعم موفقیت را نخواهند چشید.

در حقیقت گام اول در برخورد با این افراد چشاندن طعم موفقیت به آنها و درهم شکستن تصور منفی آنها در مورد دستیابی به موفقیت است. در این صورت است که «موفقیت»، «موفقیت» می آورد. از آنجایی که انسان آمادگی دارد تا فعالیت ها و تصوراتش را تعمیم دهد، موفقیت در یک درس منجر به موفقیت در دروس دیگر می شود و این موضوع در مورد دروس اصلی هر رشته مهم تر است. درواقع، ضعف درسی در این دروس منجر به بی علاقگی به تحصیل و گاهی حتی ترک تحصیل می شود و البته عکس آن هم صادق است. به همین علت به معلمان دروس اصلی هر رشته توصیه می شود، شرایط آموزشی و امتحانی را مطلوب نمایند و با ارزشیابی های مناسب فضای کلاس را لذت بخش کنند. به طورکلی به منظور افزایش انگیزه دانش آموزان و سوق دادن آنها به سمت درونی شدن انگیزه ها راهکارهای زیر توصیه می شود:

۱) سعی کنیم اولویت تجربه های دانش آموزان برای آنها جالب باشد، احساس موفقیت اولیه اعتماد به نفس آنها را افزایش می دهد. این موضوع در مسابقات ورزشی نیز مشهود است.

۲) برای موفقیت دانش آموزان پاداش در نظر بگیریم. منتظر نباشیم تا افت تحصیلی اتفاق افتد و سپس موفقیت را تحسین کنیم.

۳) با احترام گذاشتن به تفاوت های فردی دانش آموزان، هرگز آنها را با یکدیگر مقایسه نکنیم.

۴) دانش آموزان را در کلاس کمتر درگیر مسائل عاطفی منفی نمائیم و نسبت به حساسیت های عاطفی آنان آشنا و در کاهش آن کوشا باشیم. سخت گیری و انضباط شدید، تبعیض، بیان قضاوت های منفی و خبرهای ناخوشایند از جمله عواملی است که موجب درگیری ذهنی و کاهش علاقه به یادگیری می شود. ۵) بلافاصله پس از آزمون یا پرسش کلاسی، دانش آموزان را از نتیجه کار آگاه کنید.

۶) برای اینکه دانش آموز بداند، در طول تدریس به دنبال آموختن به چیزی باشد، بیان اهداف آموزشی مورد انتظار از او را در ابتدای درس فراموش نکنیم.

۷) چگونگی یادگیری و نحوه انجام کار برای دانش آموز مشخص شود.

۸) به منظور افزایش حس کفایت در دانش آموز از او بخواهیم مطالب یاد گرفته شده را به دوستان یا کلاس آموزش دهد.

۹) در مورد مشکلات درسی دانش آموز و ریشه یابی آن، با او تبادل نظر و گفت وگو کنیم.

۱۰) تشویق کلامی در کلاس، به صورت انفرادی بسیار حائز اهمیت است.

۱۱) مطالب درسی را به ترتیب از ساده به دشوار مطرح کنیم.

۱۲) از بروز رقابت ناسالم در بین دانش آموزان پیشگیری شود.

۱۳) در فرآیند آموزش متکلم وحده نباشیم و یادگیرندگان را در یادگیری مشارکت دهیم.

۱۴) علاقه به دانش آموزان و تعلق خاطر و اهمیت دادن به یکایک آنها، سطح انگیزه ها را افزایش می دهد. ۱۵) آموزش را با «تهدید» پیش نبریم.

۱۶) برای دانش آموزان با انگیزه، خوراک علمی کافی داشته باشیم.

۱۷) با محول کردن مسئولیت به دانش آموزان کم توجه، آنان را به رفتارهای مثبت هدایت و علل کم توجهی در آنها را بررسی کنید.

۱۸) شیوه های تدریس را از سنتی به شیوه های روز تغییر داده و با استفاده از تکنولوژی آموزشی، حواس پنجگانه دانش آموزان را به کار گیریم.

۱۹) میان درس کلاس و مسائل زندگی که به وسیله همان درس قابل حل است، ارتباط برقرار کنیم.

۲۰) تدریس را با طرح مطالب و پرسش های جالب توجه آغاز کرده و با تحریک حس کنجکاوی، دانش آموزان را برانگیخته تر سازیم.

۲۱) به وضعیت جسمانی دانش آموزان توجه کرده و علل جسمی بی توجهی و کاهش انگیزه آنان را بیابیم.

۲۲) محیط کلاس را با طراحی زیبا و مناسب، جذاب سازیم تا مانع بروز کسالت روحی شویم.

/ 0 نظر / 53 بازدید